Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Observeren, registreren en hulpverlenen.
Author:
ISBN: 9001376169 9001376185 Year: 1990 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De module besteedt aandacht aan het observeren in de klas, aan de ontwikkeling van observatie-instrumenten en aan notatiesystemen. In samenhang daarmee komen belangrijke aspecten van het leerlingvolgsysteem aan de orde. Ook wordt het opzetten en uitvoeren van een handelingsplan besproken.


Book
Leerlingen evalueren in de basisschool
Author:
ISBN: 9789030192749 9789030192053 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen evalueren is noodzakelijk, maar niet altijd zo vanzelfsprekend. Hoe verzamelen we als leerkrachten basisonderwijs betrouwbare gegevens over wat de leerlingen kennen, kunnen en zijn? Hoe komen we op basis van die gegevens tot een correcte en realistische beoordeling? Hoe kunnen we leerlingen hiermee vooruithelpen? Welke rol kan het rapporteren vervullen? En waar staat de leerling in dit proces?

Keywords

Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Didactic evaluation --- lager onderwijs --- Kindergarten --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Evaluatie --- Frans --- Nederlands --- basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- evalueren --- godsdienst --- kleuters --- muzische vorming --- wereldoriëntatie --- wiskunde --- 474.4 --- didactiek --- evaluatie --- Bewegingsopvoeding --- Evaluatie --- Godsdienst --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Rapporteren --- Taal --- Wereldoriëntatie --- Wiskunde --- 471.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Godsdienstige opvoeding --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerdoelen --- Leerlingen --- Moedertaal --- Muzische opvoeding --- Ontwikkelingsdoelen --- Zorgverbreding --- 474.4 ) Evaluatie --- evaluatie basisschool --- kleuteronderwijs --- leerdoelen --- levensbeschouwelijke opvoeding --- ontwikkelingsdoelen --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Rapporteren ; ba.o --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Leerdoel --- Ontwikkelingsdoel --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Volwassene --- 454.4


Book
SION : School in Ontwikkeling : een globaal analyse-instrument basisonderwijs en autonome kleuterschool
Authors: ---
ISBN: 9030115769 9030115742 Year: 2002 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zelfevaluatie binnen scholen is 'in'. Een school die zichzelf respecteert, wil haar eigen beleid bepalen. En een van de middelen daarvoor is nagaan waar zij als organisatie en als leergemeenschap staat. Maar autonoom schoolbeleid eindigt noch begint met zelfevaluatie. Na de evaluatie volgt een diagnose ; daarna komt de actie. Zelevaluatie hoort bijgevolg thuis in een proces van schoolontwikkeling. SION is een instrument dat ontwikkeld en beproefd werd vanuit dergelijk ontwikkelings- en verbeteringsperspectief. Het werd ontworpen en uitgetest door stafleden van de Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs. Ze kregen daarbij de medewerking van de pedagogische begeleiders en directeurs van basisscholen en autonome kleuterscholen. De ervaringsgegevens die hieruit voortvloeiden, boden de gelegenheid om het instrument te verfijnen en bij te sturen.


Book
Evalueren om te leren : toetsen en beoordelen op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902530 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12- jarigen in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077343784 Year: 2013 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.


Book
Kleuterstapjes : kindvolgsysteem : kleuteronderwijs op basis van de ontwikkelingsdoelen en de leerplannen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030113324 Year: 2001 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze map bevat: > Handleiding > Speelbladen > Kopieerbladen


Book
Een procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9074798039 Year: 1994 Publisher: Leuven CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs)


Book
Procesgericht Kindvolgsysteem voor Kleuters : formulierenset 1 : Stap 1: De klasscreening
Author:
ISBN: 9074798195 9074798233 9074798209 9074798217 9074798225 9789074798235 9789074798204 9789074798211 9789074798198 Year: 2001 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Brochure bij de gelijknamige cd-rom.

Keywords

Projectonderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic strategies --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2002 --- #PBIB:gift 2003 --- kindvolgsysteem --- kleuters --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 454.53 --- Emotionele problemen --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Observatielijsten --- Ontwikkelingsproblemen --- Risicokleuters --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- kindvolgsystemen --- 471.5 --- Kindvolgsysteem: kleuters --- Kleuterschool: kindvolgsysteem --- Projectwerk: lagere school --- Wereloriëntatie: didactiek lagere school --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Speelleermiddelen --- Projectonderwijs --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Competenties --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerlingvolgsysteem --- Competentie --- Betrokkenheid. --- Didactic strategies. --- Kindergarten. --- Kleuters. --- Leerlingvolgsystemen. --- Onderbouw (onderwijs). --- Welbevinden. --- ervaringsleren. --- kleuteronderwijs. --- leerlingvolgsystemen. --- Didactics --- projectonderwijs --- didactische werkvormen --- lager onderwijs


Book
Anders evalueren :assessment in de onderwijspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9020953486 Year: 2003 Publisher: Heverlee LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijs staat meer en meer de totale persoonlijkheidsontwikkeling centraal en niet alleen de louter cognitieve aspecten. Naast kennis verwerven moeten leerlingen/studenten ook kennis kunnen toepassen, leren samenwerken, leren nadenken, leren de eigen oplossingsstrategieën verwoorden, ... Dit houdt in dat de evaluatie van de leerlingen/studenten ook niet meer kan worden beperkt tot het toetsen van de gereproduceerde kennis. Er moet worden overgestapt van een toetscultuur naar een assessmentcultuur, waarin ook de metacognitieve, de sociale en de dynamisch-affectieve vaardigheden worden geëvalueerd. In dit handboek wordt aangegeven hoe je kan beginnen aan assessment, welke evaluatie- methode(n) het meestgeschikt is (zijn) voor jouw onderwijsbehoeften en visie en hoe je na het evalueren feedback geeft en rapporteert aan derden (ouders, ...). Het is vooral een praktische handleiding, met weinig theoretische concepten maar des te meer concrete richtlijnen, werkschema's, verduidelijkende voorbeelden en modellen van werk- bladen. Het handboek is vooral bedoeld voor leerkrachten in het basis-, secundair en hoger onderwijs en voor leraren in opleiding. Het biedt ook interessante informatie en inzichten aan directies, pedagogische begeleiders, opleidingsverantwoordelijken (ook buiten het reguliere onderwijs), beleidsinstanties, e.d.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Onderwijskunde. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Evaluatie: onderwijs. --- Evalueren. --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Didactic evaluation --- onderwijspraktijk --- assessments (onderwijs) --- Belgium --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Assessment-center-methode --- 371.3 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Feedback Feedback --- Formation Opleiding --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 37.02 --- Onderwijs ; evaluatie ; assessment --- assessment --- evalueren --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- evaluatie --- onderwijs --- 450.6 --- Authentieke assessment --- Co-assessment --- Evalueren --- Feedback --- Overall-toetsen --- Peer assessment --- Portfolio's --- Self-assessment --- Vaardighedenassessment --- didactiek --- 474.4 --- 484.4 --- 489.54 --- Assessment --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Ouders --- Peer tutoring --- Portfolio --- Rapporteren --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- Assessments --- authentieke assessment --- co-asessment --- feedback --- overall-toetsen --- peer assessment --- rapporteren --- self-assessment --- vaardighedenasssessment --- 371.26 --- Evaluaties --- assessment centers --- competenties --- onderwijs, evaluatie --- onderwijsmethoden --- Competenties; onderwijs --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 032284.jpg --- Chronische patiënten --- evaluatie van leerlingen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Resultaten en selectie --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 658.33 --- 371.21 --- 371 --- Didactische evaluatie --- Lager onderwijs --- België --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsstructuur --- Persoonlijkheid --- Sociale psychologie --- Examineren --- Kwaliteit --- Didactiek --- 371.39 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijsmethode --- Psychologie --- Volwassene --- Kwaliteit (proceskenmerk)

Listing 1 - 9 of 9
Sort by