Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
De module besteedt aandacht aan het observeren in de klas, aan de ontwikkeling van observatie-instrumenten en aan notatiesystemen. In samenhang daarmee komen belangrijke aspecten van het leerlingvolgsysteem aan de orde. Ook wordt het opzetten en uitvoeren van een handelingsplan besproken.
basisonderwijs --- didactiek --- leerlingvolgsysteem --- zorgverbreding --- 474.4 --- leerlingvolgsystemen --- observatie --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Observatie --- 454 --- Didactiek --- Observatietechnieken --- Onderwijs --- didactiek lagere school --- observeren --- evaluatie --- Lerarenopleiding --- algemeen --- Didactiek. --- algemeen. --- Algemeen. --- Didactic evaluation --- registratie --- onderwijs --- hulpverlening
Choose an application
Leerlingen evalueren is noodzakelijk, maar niet altijd zo vanzelfsprekend. Hoe verzamelen we als leerkrachten basisonderwijs betrouwbare gegevens over wat de leerlingen kennen, kunnen en zijn? Hoe komen we op basis van die gegevens tot een correcte en realistische beoordeling? Hoe kunnen we leerlingen hiermee vooruithelpen? Welke rol kan het rapporteren vervullen? En waar staat de leerling in dit proces?
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Didactic evaluation --- lager onderwijs --- Kindergarten --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Evaluatie --- Frans --- Nederlands --- basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- evalueren --- godsdienst --- kleuters --- muzische vorming --- wereldoriëntatie --- wiskunde --- 474.4 --- didactiek --- evaluatie --- Bewegingsopvoeding --- Evaluatie --- Godsdienst --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Rapporteren --- Taal --- Wereldoriëntatie --- Wiskunde --- 471.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Godsdienstige opvoeding --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerdoelen --- Leerlingen --- Moedertaal --- Muzische opvoeding --- Ontwikkelingsdoelen --- Zorgverbreding --- 474.4 ) Evaluatie --- evaluatie basisschool --- kleuteronderwijs --- leerdoelen --- levensbeschouwelijke opvoeding --- ontwikkelingsdoelen --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Rapporteren ; ba.o --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Leerdoel --- Ontwikkelingsdoel --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Volwassene --- 454.4
Choose an application
Zelfevaluatie binnen scholen is 'in'. Een school die zichzelf respecteert, wil haar eigen beleid bepalen. En een van de middelen daarvoor is nagaan waar zij als organisatie en als leergemeenschap staat. Maar autonoom schoolbeleid eindigt noch begint met zelfevaluatie. Na de evaluatie volgt een diagnose ; daarna komt de actie. Zelevaluatie hoort bijgevolg thuis in een proces van schoolontwikkeling. SION is een instrument dat ontwikkeld en beproefd werd vanuit dergelijk ontwikkelings- en verbeteringsperspectief. Het werd ontworpen en uitgetest door stafleden van de Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs. Ze kregen daarbij de medewerking van de pedagogische begeleiders en directeurs van basisscholen en autonome kleuterscholen. De ervaringsgegevens die hieruit voortvloeiden, boden de gelegenheid om het instrument te verfijnen en bij te sturen.
zelfevaluatie --- Primary education --- schoolbeleid --- Kindergarten --- School management --- ontwikkelingsbeleid --- Belgium --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- SION --- autonome kleuterscholen --- basisonderwijs --- kwaliteitszorg --- school in ontwikkeling --- schooldiagnose --- 451.2 --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Scholen --- Zelfevaluatie --- 474.4 --- Schooldiagnose --- Schooldoorlichting --- 474.9 --- Basisonderwijs: zelfevaluatie --- Kleuterschool: kwaliteitszorg --- Lagere school: kwaliteitszorg --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Evaluatie --- Schoolontwikkeling --- Basisonderwijs --- School (instelling) --- School in Ontwikkeling
Choose an application
Handreiking voor leerkrachten in het basisonderwijs om systematische evaluatie tot een vast onderdeel van het leerproces te maken.
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- evaluatie (onderwijs) --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- #KVHB:Zelfevaluatie --- evalueren --- onderwijskunde --- toetsen --- 454.4 --- 474.4 --- Evaluatie --- Feedback --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Portfolio's --- Projectonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- Toetsen --- Zelfevaluatie --- 454.5 --- Evalueren --- evalueren (ler) --- Evaluaties ; onderwijs --- Reflecteren --- Onderwijskunde --- 113746.jpg --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- evaluatie --- didactiek --- Onderwijs- en leermiddelen --- Didactische evaluatie --- Didactische werkvormen --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- zelfreflectie --- communicatie --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Schoolmanagement --- Toets --- zelfevaluatie
Choose an application
Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.
basisonderwijs --- Primary education --- onderwijsmethoden --- ervaringsleren --- School management --- didactiek --- onderwijskwaliteit --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- 474.21 --- didactische werkvormen --- ervaringsgericht onderwijs --- procesgericht onderwijs --- Betrokkenheid --- Competenties --- Contractwerk --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Hoekenwerk --- Onderwijsstijlen --- Projectonderwijs --- Procesgericht werken --- 473 --- Basisonderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Kringactiviteiten --- Leeromgeving --- Schoolklimaat --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.4 --- betrokkenheid --- contractwerk --- ervaringsgericht lager onderwijs --- hoekenwerk --- klasinrichting --- klasklimaat --- leeromgeving --- onderwijsstijlen --- kringactiviteiten --- welbevinden --- Didactische werkvormen --- Didactiek : basisonderwijs --- ervaringsgericht werken --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische principes --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Lager onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procesgericht onderwijs --- Krachtige leeromgeving --- Ervaringsgericht werken --- Onderwijsstijl
Choose an application
Deze map bevat: > Handleiding > Speelbladen > Kopieerbladen
Kleutervolgsysteem. --- Bewegingsopvoeding --- Motoriek --- Zorgverbreding --- Kleuteronderwijs. --- Didactic evaluation --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- kleuterdidactiek --- Zorgverbreding ; kleuteronderwijs --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- #PBIB:+110.40 --- Evaluatie --- kindvolgsysteem --- ontwikkelingsdoelen --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Cognitieve ontwikkeling --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Sociale ontwikkeling --- Welbevinden --- 454.53 --- Cognitieve vaardigheden --- Kindvolgsysteem --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Observatielijsten --- Socio-emotioneel --- 471.2 --- cognitieve ontwikkeling --- emotionele opvoeding --- kindvolgsystemen --- kleuteronderwijs (ler) --- sociale ontwikkeling --- welbevinden --- zorgverbreding --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Leerlingvolgsystemem ; kleuteronderwijs --- 471.5 --- Kindvolgsysteem: kleuters --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- kindvolgsysteem: kleuters --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Speelleermiddelen --- Ontwikkelingsdoelen --- Leerplannen --- Ontwikkelingsdoel --- Leerplan --- Leerlingvolgsysteem
Choose an application
Kleutervolgsysteem. --- zorgverbreding --- Didactic evaluation --- observeren --- kleuters --- Kindergarten --- kleuterdidactiek --- #KVHB:Kinderen; emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- kindvolgsysteem --- kleuteronderwijs --- observatie --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 465 --- 467 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Pms-centra --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- Handboek/cursus --- Kleutervolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen ; kleuteronderwijs --- Kindvolgsysteem --- Kleuteronderwijs: didactiek --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Toetsenborden --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Brochure bij de gelijknamige cd-rom.
Projectonderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic strategies --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2002 --- #PBIB:gift 2003 --- kindvolgsysteem --- kleuters --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 454.53 --- Emotionele problemen --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Observatielijsten --- Ontwikkelingsproblemen --- Risicokleuters --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- kindvolgsystemen --- 471.5 --- Kindvolgsysteem: kleuters --- Kleuterschool: kindvolgsysteem --- Projectwerk: lagere school --- Wereloriëntatie: didactiek lagere school --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Speelleermiddelen --- Projectonderwijs --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Competenties --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerlingvolgsysteem --- Competentie --- Betrokkenheid. --- Didactic strategies. --- Kindergarten. --- Kleuters. --- Leerlingvolgsystemen. --- Onderbouw (onderwijs). --- Welbevinden. --- ervaringsleren. --- kleuteronderwijs. --- leerlingvolgsystemen. --- Didactics --- projectonderwijs --- didactische werkvormen --- lager onderwijs
Choose an application
In het onderwijs staat meer en meer de totale persoonlijkheidsontwikkeling centraal en niet alleen de louter cognitieve aspecten. Naast kennis verwerven moeten leerlingen/studenten ook kennis kunnen toepassen, leren samenwerken, leren nadenken, leren de eigen oplossingsstrategieën verwoorden, ... Dit houdt in dat de evaluatie van de leerlingen/studenten ook niet meer kan worden beperkt tot het toetsen van de gereproduceerde kennis. Er moet worden overgestapt van een toetscultuur naar een assessmentcultuur, waarin ook de metacognitieve, de sociale en de dynamisch-affectieve vaardigheden worden geëvalueerd. In dit handboek wordt aangegeven hoe je kan beginnen aan assessment, welke evaluatie- methode(n) het meestgeschikt is (zijn) voor jouw onderwijsbehoeften en visie en hoe je na het evalueren feedback geeft en rapporteert aan derden (ouders, ...). Het is vooral een praktische handleiding, met weinig theoretische concepten maar des te meer concrete richtlijnen, werkschema's, verduidelijkende voorbeelden en modellen van werk- bladen. Het handboek is vooral bedoeld voor leerkrachten in het basis-, secundair en hoger onderwijs en voor leraren in opleiding. Het biedt ook interessante informatie en inzichten aan directies, pedagogische begeleiders, opleidingsverantwoordelijken (ook buiten het reguliere onderwijs), beleidsinstanties, e.d.
Evaluatietechnieken --- Onderwijskunde. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Evaluatie: onderwijs. --- Evalueren. --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Didactic evaluation --- onderwijspraktijk --- assessments (onderwijs) --- Belgium --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Assessment-center-methode --- 371.3 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Feedback Feedback --- Formation Opleiding --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 37.02 --- Onderwijs ; evaluatie ; assessment --- assessment --- evalueren --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- evaluatie --- onderwijs --- 450.6 --- Authentieke assessment --- Co-assessment --- Evalueren --- Feedback --- Overall-toetsen --- Peer assessment --- Portfolio's --- Self-assessment --- Vaardighedenassessment --- didactiek --- 474.4 --- 484.4 --- 489.54 --- Assessment --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Ouders --- Peer tutoring --- Portfolio --- Rapporteren --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- Assessments --- authentieke assessment --- co-asessment --- feedback --- overall-toetsen --- peer assessment --- rapporteren --- self-assessment --- vaardighedenasssessment --- 371.26 --- Evaluaties --- assessment centers --- competenties --- onderwijs, evaluatie --- onderwijsmethoden --- Competenties; onderwijs --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 032284.jpg --- Chronische patiënten --- evaluatie van leerlingen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Resultaten en selectie --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 658.33 --- 371.21 --- 371 --- Didactische evaluatie --- Lager onderwijs --- België --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsstructuur --- Persoonlijkheid --- Sociale psychologie --- Examineren --- Kwaliteit --- Didactiek --- 371.39 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijsmethode --- Psychologie --- Volwassene --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|